امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://ostoralia.cloob24.com
0

آموزش و پرورش تطبیقی کشور آلمان

جغرافیا و جمعیت:

آلمان: با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان کشوری در قاره ی اروپا با پایتخت برلین است آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان وجمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند مرز دارد مساحت آن137,846 miles (357,021 km²) کیلومتر مربع است و با 82 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است.

آیین:

کلیساهای مختلف پروتستان (عمدتاً لوتری)، کاتولیک رومی , اسلام سنی

سیاست و اقتصاد:

آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای 16 ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسایل مستقل عمل کنند. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزه ی پولیِ یورو محسوب می‌شود. شهرهای بزرگ آلمان برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت می‌باشند.

آلمان در دو جنگ جهانی اول و دوم نقش گسترده‌ای داشت و در پی این دو جنگ خسارت‌های زیادی را متحمل شد. پس از پایان جنگ با وام‌هایی که از کشورهای متفق گرفت، توانست کشور را بازسازی کند. جمهوری فدرال آلمان هم‌اکنون یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است. آلمان پیشرفت اقتصاد خود را مدیون سرمایه گذاری آموزشی می دانند که در گذشته صورت پذیرفته است.

مقاطع آموزشی:

سیستم آموزشی در آلمان چهار مرحله است:

پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان ودوره های کار آموزی، تحصیلات تکمیلی

ادامه تحصیل تا کلاس نهم ابتدایی برای همه اجباری است.

پیش دبستانی:

در کشور آلمان دولت موظف است که برای هر کودک 3 ساله یک جا در مهد کودک ایجاد کند خصوصاً که این مهد کودک باید در منطقه سکونی والدین باشد.البته ثبت نام در مهد کودک تا سال 2007 اجباری نبوده است ولی اکثر والدین فرزندشان را باپایان سه سالگی به مهد کودک می فرستند.البته این مهد کودک ها از طرف دولت بودجه دریافت می کنند وبه همین علت میزان شهریه پرداختی نسبت به درآمد والدین تعین می شود، ولی اگر والدینی بیکار هستند هم فرزندشان از آموزش اولیه محروم نمی شود زیرا در مورد این کودکان دولت تمام شهریه را پرداخت می کند. دولت آلمان سعی می کند با پرداخت شهریه آموزش اولیه را برای همه کودکان کشور امکان پذیر کند، آموزش پیش دبستانی در آلمان براساس ایده رادولف اشتاینر پایگذار سیستم متحول والدورف است.

دبستان:

بچه ها در 5/5 تا 5/6 سالگی (بسته به ماه تولدشان)تحصیل در مدرسه ابتدایی را آغاز می کنن. در برخی از ایالات کودکان می توانند در 5 سالگی در مدرسه ابتدایی مشغول به تحصیل شوند اما این امر اجباری نیست. کودک می تواند به دلیل مسائل مربوط به سلامتی یا سایر ملاحظات (نظیر رشد ناکافی) ورود به مدرسه را یک سال به تاخیر بیاندازد.

تعداد دروس هفتگی مدارس ابتدایی بسته به سن کودک از 20 تا 30 درس متفاوت است.موضوعات اصلی را خواندن نوشتن و ریاضیات تشکیل می دهند. علاوه بر آن کودکان بطور مقدماتی با دروسی که در مدرسه راهنمایی خواهند آموخت آشنا می شوند. این دروس عبارتند از تاریخ،جغرافی، علوم اجتماعی، زیست شناسی،فیزیک،شیمی، موسیقی،هنر و ورزش. شرکت در کلاسهای آموزش اصول مذهبی تقریباً در همه مدارس اجباری است اما در بعضی ایالات شرقی به جای کلاس اصول مذهبی معادل غیر دینی آن یعنی کلاس «اخلاق» برگزار می شود.

تحصیل در مدرسه ابتدایی 4 سال به طول می انجامد. در برخی از ایالات مردودی دانش آموز در یک سطح او را از شرکت در مدرسه گرامر محروم می کند و در صورتی که همان سطح برای دومین بار یا مجموعاً سه بار رد شود این بدان معنی است که باید در یک مدرسه ویژه کند آموزان ثبت نام شود.

دبیرستان:

پس از 4 سال آموزش ابتدایی سه گزینه یا شاخه پیش روی دانش آموز است. اولین شاخه معمولاً دبیرستان عمومی نامیده می شود.این نوع مدرسه برای کسانی است که از نظر علمی کمتر مهارت دارند و انتظار می رودپس از مدرسه در مشاغل فنی و دستی مشغول به کار شوند. دروس اصلی که در این دور ه تدریس می شوند عبارتند از زبان آلمانی حساب تاریخ مشاغل و صنایع دستی. در بعضی از ایالت ها در برنامه درسی یک زبان خاص (فرانسوی انگلیسی یا روسی) نیز گنجانده شده است.مجموع دروس هفتگی 30 تا 33 درس می رسد. پس از 5 یا 6 سال دانش آموزان از دبیرستان فارغ التحصیل و معمولاً برای کارآموزی وارد یک محیط شغلی فنی یا دستی می شوند اما کسانی که نمرات بسیار خوب می گیرند می توانند وارد رشته های تجاری یا پزشکی شوند.

شاخه دوم یا مدرسه متوسط نامیده می شود. این دوره مخصوص دانش آموزانی است که وارد کار آموزی در حرفه های تجاری یا پزشکی خواهند شد تا در امور بازرگانی یا حرفه پرستاری یا تکنسین پزشکی شاغل شوند. در این مدارس تاکید بیشتر بر روی ریاضیات و مهارتهای زبانی است تا کار های دستی. در اکثر ایالت ها در این دوره دستکم دو زبان خارجی (انگلیسی و فرانسوی) تدریس می شود و مجموع درسهای هفتگی به 30 تا 34 مورد می رسد. این شاخه شامل مدارس تخصصی نظیر مدارس بازرگانی نیز می شود

شاخه سوم مدرسه گرامر است، نوعی مدرسه برای دانش آموزان بسیار مستعد است و هدف از آن آماده سازی برای دانشگاه یا تحصیلات عالی است. این مدرسه پرزحمت ترین نوع مدرسه است که در آن تکالیف فراوان و فشار درسی زیاد است (32 تا 40 درس در طول هفته). کلاس ها در مدرسه شامل گروهی از دروس اجباری از جمله زبان های انگلیسی فرانسوی آلمانی ریاضیات شیمی فیزیک تاریخ دین/اخلاق و گروهی از دروس اختیاری نظیر شیمی پیشرفته فیزیک پیشرفته ریاضیات پیشرفته و زبان های یونانی و لاتین است. انتخاب دروس اختیاری به اهداف حرفه ای هر دانش آموز باز می گردد. به دانش آموزان پس از 13 سال تحصیل و قبول شدن در امتحان جامع مدرکی اعطا می شود. سر انجام لازم است که بدانید علاوه بر سه نوع مدرسه ای که در بالا ذکر شد در بعضی از نقاط آلمان (خصوصاً در شرق کشور) شما می توانید مدارس جامعی بیابید.

آموزش عالی:

دانشگاه‌ها در آلمان‌ مستقل‌ هستند و بودجه‌ کلیه‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ که‌ دولتی‌ هستند از طرف‌ مسئولان‌ ایالتی‌ و وزارت‌ فرهنگ‌ آلمان‌ تأمین‌ می‌شود. نظام آموزش عالی در آلمان شامل اشکال مختلف و انواع گوناگونی از موسسات آموزشی است.

دانشگاه علوم کاربردی:

این موسسات در واقع مراکز آموزشی عملی و تجربی هستند

مدارس عالی موسیقی و هنر:

این موسسات مراکز یادگیری هنر هستند. تقریبا تمام دانشکده‌های هنر و موسیقی در آلمان حق اعطای مدرک دکتری، فوق دکتری و عنوان پروفسوری را دارند.

دانشگاه‌های همکاری‌های آموزشی:

انتخاب این موسسات برای افرادی که به دنبال آغاز یک حرفه‌ هستند گزینه بسیار مناسبی است فارغ‌التحصیلان این موسسات، چشم‌انداز شغلی خوبی خواهند داشت.

دانشکده‌های خصوصی:

این موسسات در واقع موسسات مناسب برای دانشجویانی است که خودشان هزینه تحصیل خود را می‌پردازند.

علاوه بر این برای تحصیل در برخی رشته‌ها نظیر پزشکی، حقوق و تربیت معلم داوطلبان باید در آزمون سراسری شرکت کنند. بعلاوه در این کشور همچنان چندین رشته با مدرک دیپلم نیز وجود دارد

شرایط استخدامی معلمین

تمام معلمان در ایالات قدیمی‌بصورت دوره‌ای استخدام می‌شوند. و ما بقی بصورت قرار دادی می‌باشند. تنها ساکنین و شهروندان آلمانی می‌توانند استخدام شوند. با توجه به قانون اتحادیه اروپا در سال 1986 و مجلس آن زمان،‌آلمان به ساکنین سایر کشورها نیز اجازه استخدام در مدارس آلمانی را می دهد. این در حالی است که این ساکنین نمی‌توانند بصورت استخدامی‌کار کنند بلکه بصورت قرار دادی به کار گرفته می‌شوند.

این در حالی است که معلمان قرار دادی نیز می‌توانند از بسیاری مزایای استخدامی ها برخوردار شوند. تمام معلمان قراردادی باید ضوابط اخلاقی و حرفه‌ای را که معلمان استخدامی‌می‌پذیرند قبول داشته باشند. معلمان استخدامی ‌دارای سابقه طولانی در آلمان می‌باشند. در هر حال استخدام شدن یا نشدن بین معلمان از زوایای مختلفی مورد رقابت قرار گرفت. میزان احترام و حرمت یک معلم همواره توسط کلیه ایالتهای آلمان مورد تأکید و تأئید می باشد.

حقوق و مزایای معلمین

بدلیل آنکه معلمان استخدامی‌ می باشند. ‌حقوق آن‌ها بر اساس میزان حقوق ملی پرداخت می‌شود حقوق معلمان در سطح 12-A تا 16-A (از 35000 دلار تا 49000 دلار) در سال می‌باشد. معلمان تازه کار (4000 دلار) مدیران و کمک مدیران ومعاونین پایه (44000 دلار) و مدیران و هنرستان فنی (49000 دلار) در سال دریافت می‌کنند. این حقوق های سالیانه با توجه به تعداد افراد خانواده آن‌ها و ازدواج زیادتر می‌شود.

معلمان استخدامی‌تمام وقت همچنین از مزایایی از قبیل بیمه سلامتی، زمان تفریح، عیدی کریسمس و حقوق بازنشستگی می‌باشد. این مسأله جذابیت های زیادی را برای افرادی که علاقه به آموزش بچه‌ها و وارد شدن به دنیای معلمی را دارند به همراه دارد. معلمان استخدامی‌هر دو سال یک بار اضافه حقوق می‌گیرند تا به سن 50 برسند و در آن زمان حقوق آن‌ها ثابت می‌شود. معلمان همچنین در طول 2دوره آموزش برای شغل معلمی حقوقی دریافت می‌کنند. در حقیقت آن‌ها نصف معلمان تازه کار تمام وقت حقوق دریافت می‌کنند. به دلیل این که آن ها برای استخدام آموزش داده می‌شوند بنابراین از بسیاری از مزایای افراد استخدامی‌, همچنین حقوق اضافی و غیره برخوردار می باشند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه